نرم افزار ایویوز

دسته‌بندی نشده

نرم افزار ایویوز

نرم افزار ایویوز یکی از نرم‌افزار‌های آماری و اقتصادسنجی به روز است که ابزاری تحلیلی برای کاربران فراهم می‌کند. و بکارگیری آن با سهولت همراه است. در نوشتار پیش‌رو به مهم‌ترین کاربردهای ایویوز و وجه تمایز آن با سایر نرم‌افزار‌های آماری و اقتصادسنجی مشابه پرداخته‌ایم. همچنین، در این مطلب، با تعدادی از دستور‌های ابتدایی مانند نحوه ذخیره پرونده‌ها، وارد کردن مشاهدات و رسم نمودار، آشنا می‌شویم.

تاریخچه نرم‌افزار ایویوز

این نرم‌افزار توسط شرکت IHC واقع در ایرواین کالیفرنیا تولید شده است. در گذشته شرکت دیگری به تولید این نرم‌افزار می‌پرداخت. در واقع، می‌توان گفت که در ابتدا این نرم‌افزار توسط (Quantitative Micro Software | QMS) توسعه و نشر داده شده بود. در آن‌زمان، MicroTPS از شرکت QMS یکی از نرم‌افزار‌های پیش‌بینی‌کننده و تحلیلی در دسترس برای رایانه‌ها بوده است. در سال ۱۹۹۴ میلادی، «ایویوز» (Eviews) نرم‌افزاری برپایه ویندوز، جایگزین MicroTPS شد.

امروزه نرم‌ افزار ایویوز یکی از اصلی‌ترین نرم‌افزار‌های پیش‌بینی کننده اقتصادکلانی بکار گرفته شده است. که توسط بانک‌های مرکزی، بانک‌های ملی و ادارات دولتی در سراسر جهان است. برای مثال، نهاد‌های دولتی مانند «صندوق بین‌المللی پول» و «سازمان ملل متحد» از ایویوز. به عنوان ابزاری تمرینی جهت تحلیل اقتصاد کلان استفاده می‌کنند. در زمان نگارش این مطلب، نسخه ۱۲ نرم‌افزار ایویوز نیز جهت نصب و استفاده در درسترس قرار گرفته است.

نرم افزار ایویوز چیست؟

نرم افزار Eviews از نرم‌افزار‌هایی با زبان ساده است. به عبارتی دیگر، ایویوز یک نرم‌افزار است که یادگیری آن آسان به شمار می‌رود. و از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادسنجی و آماری و پیش‌بینی استفاده می‌شود. با بکارگیری نرم افزار ایویوز می‌توانید به سرعت و به صورت موثر داده‌های خود را مدیریت کنید. تحلیل آماری انجام دهید. مدلسازی و پیش‌بینی کنید. با استفاده از ایویوز می‌توانید نمودارهایی با کیفیت بالا برای نشر یا استفاده در نرم‌افزار‌های دیگر، از آن‌ها بهره بگیرید.

مزایای نرم افزار ایویوز چه هستند؟
از مزایای نرم‌افزار Eviews می توان به این مورد اشاره کرد که کار با آن آسان است. و تنها با دسترسی به منو‌ها می‌توانید فعالیت دلخواه خود را انجام دهید. برای مثال، ایویوز نیاز به کدزنی‌های پیچیده و طولانی ندارد. همچنین، تصاویر و گراف‌های رسم‌شده در نرم‌افزار ایویوز را می‌توانید به سایر نرم‌افزار‌های اقتصادسنجی انتقال دهید.

مقایسه زبان برنامه‌نویسی R و نرم افزار ایویوز
اگر داده‌ها به صورت «سری زمان» (Data Series) باشد و نیاز به تحلیل اقتصادسنجی داشته باشیم. در این صورت، بکارگیری Eviews ارجحیت دارد. در صورتی که با دستور نوشتن در R آشنایی دارید، پکیج نرم‌افزار R پیشنهاد می‌شود.

 

برچسب ها